Hoe start je een mindfulness practice (met je paard)?

Hoe start je een mindfulness practice (met je paard)?

Hoe start je een mindfulness practice (met je paard)?

 

Ik kan niet stilzitten, het is niks voor mij, ik ben te druk.
Allemaal gedachtes die ons tegen houden om te beginnen met mindfulness.
Ja, het is best lastig als je nog niet zo bekend bent met mindfulness maar het kan je zoveel moois brengen. Juist als je denkt dat het niks voor jou is, is het misschien juist wat voor jou!

 

Laten we beginnen met wat mindfulness nou eigenlijk is.
Mindfulness is niets minder dan je bewust te zijn van waar je bent en wat je op dit moment aan het doen ben. Volledig in het ‘hier en nu’ zijn.
Iedereen kan mindful zijn, zodra we het elke dag beoefenen wordt het steeds een beetje makkelijker om mindful te zijn.

 

Waarom wil je mindful zijn?

 

Mindfulness zorgt voor minder stress en laat je meer genieten van het leven.

Het zorgt ervoor dat je kan leven vanuit je hart in verbinding met jezelf.

Volledig je authentieke zelf zijn, niet vanuit angst maar vanuit kracht.

 

 

Met of zonder paard?

Mindfulness kan beoefend worden met en zonder paard. Ik kwam erachter dat ik eigenlijk automatisch mindful werd van paarden. Paarden zijn onze grote leermeesters in het mindful zijn. Paarden zijn altijd mindful, ze kunnen niet anders dan in het hier en nu leven.

Zodra wij met onze gedachtes niet bij ons paard zijn ontstaat er eigenlijk al een communicatie verstoring. Je bent niet meer op hetzelfde level. Zonde! De tips die ik je geef om mindful te zijn, zijn heel waardevol om samen met je paard te doen. Dit zorgt ervoor dat we beter gaan luisteren naar ons paard en naar onszelf met als resultaat dat er een dieper contact ontstaat en een groter empathisch vermogen.

 

 

3 oefeningen om te beginnen met mindfulness

 

Goodmorning

Elke ochtend als de wekker gaat en je wakker wordt storm dan niet gelijk je bed uit.
Zet je wekker uit en terwijl je in bed ligt probeer je dan eens bewust te zijn van je ademhaling. Forceer niks maar volg je ademhaling gewoon zoals deze is. Geef jezelf de tijd om rustig wakker te worden en niet gehaast te beginnen aan de dag.

Samen met je paard?
Als je deze oefening samen met je paard doet probeer dan elke keer als je iets met je paard gaat doen je te focussen op je ademhaling. Adem bijvoorbeeld 4 tellen in en 5 tellen uit.
Dit zorgt ervoor dat je rustiger gaat ademhalen en meer gegrond raakt, dit heeft direct effect op je paard. Je paard zal zich veiliger en rustiger bij je voelen.

 

 

Geduld

Probeer eens geduldig te zijn. Dat is best lastig in onze gehaaste wereld waar alles maar doorgaat. De rij bij de kassa duurt eeuwen, je staat in de file, je hebt natuurlijk tegenwind op de fiets en alles wat na deze ellende komt is beter, mooier en fijner. Als je in de file staat, probeer dan eens te genieten van de muziek of kijk eens om je heen waar je bent. Geniet van de wind in je haren, de frisse wind in je gezicht. Draai je gedachte eens om, maak van iets negatiefs iets positiefs. Geniet van het moment.

Samen met je paard?
Wacht eens op je paard, neem de tijd. Uit de wei of paddock halen? Laat je paard eens het tempo aangeven. Wilt hij niet direct met je meelopen? Geef je paard de tijd om zelf aan te geven wanneer hij met je mee wilt. Dit geeft jou de tijd om te genieten van het gewoon samenzijn met je paard.

 

 

Je lichaam
Voel eens hoe het met je lichaam gaat. Als je op de bank zit en je wilt gaan netflixen, of als je onderweg bent: probeer dan eens te voelen hoe je in je lichaam zit. Voel je ademhaling, zit je ademhaling hoog in je borstkast of rustig laag in je buik. Heb je je schouders opgetrokken en voelen ze gespannen aan in plaats van los en hangend naar beneden.

Samen met je paard?
Deze oefening werkt precies hetzelfde met je paard.
Of je nou op je paard zit of ernaast staat. Voel eens hoe je in je lichaam zit. Begin rustig bij je voeten en voel steeds een stukje verder omhoog tot je bij je hoofd bent. Merk je dat er veel spanning ergens zit? Probeer er eens bewust naar toe te ademen en kijk of je dat deel kan ontspannen. Elke spanning in ons lijf voelt ons paard haarfijn aan. Hoe meer wij kunnen ontspannen in ons lijf hoe meer ons paard zal ontspannen in zijn lijf.

 

 

Met deze 3 oefeningen kan je rustig beginnen met mindfulness in je dagelijks leven.

Mindfulness hoeft helemaal niet tijdrovend te zijn en ook niet moeilijk!

Iedereen kan het, jij ook!

 

Liefs,

Sanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *